Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos Verktygsproffsen i Uppland (org.nr 556728-3857), hädanefter kallat “Verktygsproffsen”, ”oss” eller ”vi”, på Verktygsproffsens webbplatser, via fax, telefon eller via beställningsformuläret i katalog (gemensamt kallade ”Webbplatsen”).

Leveranstider​

Verktygsproffsen lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. Om leveranstiden skulle avvika från detta, meddelar Verktygsproffsen dig som kund detta, förutsatt att du har angivit en korrekt e- postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad.

Priser

Priser som anges på Webbplatsen anges exkl. moms eller inkl. moms beroende på vad användaren av handelssystemet har gjort för val vid varukorgen på Webbplatsen. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna i ”kassan” innan köp där både moms och eventuell fraktkostnad visas.

Beställning

Hos Verktygsproffsen kan du beställa produkterna via Webbplatsen, e-post eller kundtjänst på 018-444 45 25. Vissa produkter har ett minsta beställningsantal.

Betalning

På Webbplatsen kan du välja mellan flera olika betalningsmetoder. Välj den metod och det leveranssätt som passar dig bäst när du kommer till kassan, innan du bekräftar köpet. Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.

Betalningsalternativ Privatpersoner

Privatpersoner betalar via Klarna Check-Out vid beställning: Klarnas användarvillkor.

Betalningsalternativ som erbjuds via Klarna är kortbetalning, direktbetalning, Swish, faktura samt delbetalning.

Betalningsalternativ Företag

Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk betalar via Svea Checkout vid beställning. Alternativen presenteras i kassan, bland annat erbjuds faktura 30 dagar och kortbetalning. Det är möjligt att välja önskad leveransadress i kassan, dock kan du behöva signera med BankID vid en alternativ adress. Fullständiga villkor framgår här:

http://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_Villkor_201805.pdf

Vid val av betalning med faktura kommer en kreditprövning att genomföras av Svea. En manuell kreditprövning kan även genomföras av oss. Notera att kreditprövning genomförs efter lagd order och mottagen orderbekräftelse. Efter genomförd kreditprövning kan din förfrågan nekas och du erbjuds då andra betalningsalternativ.

Shipment to foreign countries 

We do ship to other countries than Sweden. European companies with a valid VAT-number don't have to pay the Swedish VAT. Please send us your request to info@verktygsproffsen.se and we will reply as quickly as possible. We will without exceptions require prepayment or credit card payment when shipping to other countries than Sweden. Note that shipping cost will be added to your order sum when shipping outside Sweden, even if the order sum exceeds the "free shipping" level. We reserve the right to refuse sales to foreign countries.

Frakt

Verktygsproffsen använder i huvudsak PostNord AB som speditör för att hantera gods och försändelser. Fraktalternativ som erbjuds innefattar företagspaket, hemleverans, ombud samt pallförsändelser. För order över 499 kr exkl. moms betalar Verktygsproffsen frakten inom Sverige, fraktavgift kan tillkomma vid tunga och/eller skrymmande produkter . Fraktavgift tillfaller kunden vid order under 499 kr exkl. moms. Avgiften är beroende av produktens karaktär och presenteras i kassan.

PostNords Företagspaket: Levereras direkt till en bemannad företagsadress dagtid.

PostNords Mypack: Leverans sker till ditt närmsta utlämningsställe. Paketet ligger kvar i sju dagar.

Om en beställd vara är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid för att godkänna senare leverans eller makulera beställningen. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika varor förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Leveranser från Airmee: Som standard är det angett att leveransen ska kvitteras. Airmee erbjuder möjligheten att få din leverans lämnad vid dörren utan kvittens för beställningar under ett visst belopp. Du kan enkelt välja detta alternativ genom att ändra detta på Airmees spårningssida eller app. Genom att göra det tar du på dig ansvaret för leveransen. Vid leverans utan kvittens tar Airmee en bild av paketet vid avlämningen, som du kan se i appen eller på Airmees spårningssida. När denna bild är tagen betraktas leverans som lyckad. Skulle paketet mot förmodan försvinna efter denna bild är tagen, så tar varken Airmee eller Verktygsproffsen ansvar för det försvunna godset.

Airmee levererar dina beställda produkter inom 1-2 arbetsdagar från det att din beställning har bekräftats.

Transportskada

Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Har ditt paket skickats med Postnord så anmäler du fraktskadan här: https://www.postnord.se/kundservice/reklamera

Därefter kontaktar du vår serviceavdelning på via vårt kontaktformulär och anger ditt ärendenummer från speditören.

Outlösta paket 

För paket som inte löses ut hos Postnord inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för vår fraktavgift, Postnords returfrakt till Verktygsproffsen samt administrationsavgift. Detta gäller även om Verktygsproffsen har skickat produkten till kunden "fraktfritt".

Nöjd Kund-garanti - 30 dagar

Verktygsproffsen tillämpar Nöjd-Kund-garanti. Som kund vill man ofta känna på en produkt innan man köper den. Därför låter vi er göra det och ger er 30 dagars full returrätt. Om du som kund ångrar köpet eller anser att varan inte motsvarar era förväntningar har ni full rätt att återlämna varan för full kreditering förutsatt att produkten uppfyller våra returvillkor.
Läs mer på returer

Returadress

Verktygsproffsen i Uppland
Industrigatan 14
46740 GRÄSTORP

Garantier

Verktygsproffsen är sina kunder behjälpliga gällandes garantifrågor. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti, men även längre garantitider kan gälla vissa produkter. Information om garantitid och förlängning om denne finner ni på respektive tillverkares hemsida. Om varans fel omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då rätt att i första hand kräva att varan repareras, men även utbyte kan komma att ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.
Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:

  • En olyckshändelse efter det att du har fått varan
  • Vanvård​
  • Onormal användning​
  • Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar​
  • Det som anses vara förslitningsdelar t.ex. chuck, kol och tillbehör

Om en skada uppstår, kontakta serviceavdelningen via vårt kontaktformulär

Reklamation vid konsumentköp

När du handlar som privatperson gäller alltid konsumentköplagen, som ger dig 3 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation som sker senare än 2 år efter avlämnandet är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Var uppmärksam på att du, för att inte förlora din reklamationsrätt, måste reklamera din vara till oss inom skälig tid från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Mer om konsumentköplagen kan du läsa på www.konsumentverket.se.
Om du önskar reklamera din vara kan du vända dig till serviceavdelningen via vårt kontaktformulär.

Reklamation vid företagsköp

När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas köplagen. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.
Om en skada uppstår, kontakta alltid vår serviceavdelning via vårt kontaktformulär.

Kontaktuppgifter

Om ni har frågor gällande ångerrätt, reklamationer, garantier samt köp och beställning ber vi er i första hand att använda vårt kontaktformulär. Det går också att kontakta Kundservice på 018- 444 45 25 eller maila på info@verktygsproffsen.se.
Frågor som skickas in via e-post besvaras senast nästföljande vardag. Det går också bra att vända dig till oss per post till:

Verktygsproffsen i Uppland
Box 44024
100 73 Stockholm
Sverige

Tel: 018-444 45 25​

Org.nr 556728-3857
VAT: SE556728385701

Personuppgifter Alla personuppgifter som du lämnar till Verktygsproffsen hanteras i enlighet med Verktygsproffsens policy för information om behandling av personuppgifter.

Tvist vid konsumentköp

Om du är missnöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår kundservice per mail eller telefon.

Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Om du är konsument har du även rätt att få din tvist prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden (2015:671). Nämnd för alternativ tvistelösning är:

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
www.arn.se

EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken ec.europa.eu/consumers/odr/.

Tvist vid företagsköp

Om du är missnöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår kundservice per mail eller telefon. Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till Verktygsproffsen hanteras i enlighet med Verktygsproffsens policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos Verktygsproffsen kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för marknadsföringsändamål. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att uppdatera inställningarna för kommunikation som nämns i nyhetsbrevsutskicken.

Läs mer om vår policy här.

Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.

Felaktig information Vi reserverar oss för eventuella skrivfel så som, men inte uteslutande:

  • Felaktigt publicerade priser
  • Felaktiga specifikationer och tekniska data
  • Felaktiga bilder
  • Felaktig kompabilitet

Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och att vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.

Force Majeure Om du är konsument gäller vad som stadgas i Konsumentköplagen (1990:932) avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.

Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.