Försäljning- & leveransvillkor

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos Verktygsproffsen i Uppland (org.nr 556728-3857), hädanefter kallat “Verktygsproffsen”, ”oss” eller ”vi”, på Verktygsproffsens webbplatser, via fax, telefon eller via beställningsformuläret i katalog (gemensamt kallade ”Webbplatsen”).

Leveranstider​

Verktygsproffsen lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. Om leveranstiden skulle avvika från detta, meddelar Verktygsproffsen dig som kund detta, förutsatt att du har angivit en korrekt e- postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad.

Priser

Priser som anges på Webbplatsen anges exkl. moms eller inkl. moms beroende på vad användaren av handelssystemet har gjort för val vid varukorgen på Webbplatsen. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna i ”kassan” innan köp där både moms och eventuell fraktkostnad visas.

Beställning

Hos Verktygsproffsen kan du beställa produkterna via Webbplatsen, via fax, e-post eller via kundtjänst på 018-444 45 25. Vi säljer även våra produkter direkt över disk i vår butik på Söderbyvägen 3c, i Arlanda stad. Vissa produkter har ett minsta beställningsantal.

Betalning

På Webbplatsen kan du välja mellan flera olika betalningsmetoder. Välj den metod och det leveranssätt som passar dig bäst när du kommer till kassan, innan du bekräftar köpet. Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.

Betalningsalternativ Privatpersoner

Privatpersoner betalar via Klarna Check-Out vid beställning. En möjlighet till Postförskott och Swish finns även vid vissa typer av köp. Efter överenskommelse med kundtjänst kan även förskottsbetalning godtas.
Vid upphämtning i butik kan betalning ske med betal-/kreditkort.

Betalningsalternativ Företag

Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk kan efter godkänd kreditkontroll handla mot 30 dagars faktura. Kreditkontrollen görs manuellt av oss efter lagd order i webbutiken. Företag kan även betala med betal-/kreditkort eller mot postförskott vid uthämtning. Efter överenskommelse med kundtjänst kan även förskottsbetalning godtas vid upphämtning i butik.

Säkra betallösningar

Kortbetalningen sker med DIBS/Debitech som är en av de större aktörerna på marknaden. Alla transaktioner sker krypterat enligt branschstandard och DIBS uppfyller kraven för PCI DSS. Hos Verktygsproffsen handlar du säkert med kort.

Shipment to foreign countries 

We do ship to other countries than Sweden. European companies with a valid VAT-number don't have to pay the Swedish VAT. Please send us your request to info@verktygsproffsen.se and we will reply as quickly as possible. We will without exceptions require prepayment or credit card payment when shipping to other countries than Sweden. Note that shipping cost will be added to your order sum when shipping outside Sweden, even if the order sum exceeds the "free shipping" level.

Frakt

Verktygsproffsen använder i huvudsak PostNord AB som speditör för att hantera gods och försändelser. Fraktalternativ som erbjuds innefattar företagspaket, hemleverans, ombud samt pallförsändelser. För order över 499 kr exkl. moms betalar Verktygsproffsen alltid frakten inom Sverige, oavsett antal kolli och kollistorlek. Fraktavgift tillfaller kunden vid order under 499 kr exkl. moms. Avgiften är beroende av produktens karaktär och presenteras i kassan.

PostNords Företagspaket: Levereras direkt till en bemannad företagsadress dagtid. Om kunden inte är anträffbar vid leverans går paketet vidare till ett utlämningsställe där kunden själv får hämta ut paketet.

PostNords Mypack: Levereras sker till ditt närmsta postkontor eller utlämningsställe. Posten skickar då en avi hem till dig alternativt ett SMS vid angivet mobiltelefonnummer. Hämta sedan själv paketet när du har tid.

Om en beställd vara är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid för att godkänna senare leverans eller makulera beställningen. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika varor förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Transportskada

Vi tar ansvar för varor som skadas eller kommit bort i leverans till dig. Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad (dold eller synlig) ber vi dig i första hand anmäla detta till PostNord direkt. Detta gör ni via denna länken https://portal.postnord.com/claimspublic/#/claim/start kontakta sedan vår service/eftermarknadsavdelning på service@verktygsproffsen.se med det ärendenummer ni erhållit hos PostNord. Paket som skadas eller tappas bort vid en returförsändelse där ni ej köpt frakthandling via oss kan Verktygsproffsen ej ta ansvar för.

Outlösta paket 

För paket som inte löses ut hos PostNord inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för vår fraktavgift, PostNords returfrakt till Verktygsproffsen samt administrationsavgift. Detta gäller även om Verktygsproffsen har skickat produkten till kunden "fraktfritt".

Nöjd Kund-garanti - 30 dagar

Verktygsproffsen tillämpar Nöjd-Kund-garanti. Som kund vill man ofta känna på en produkt innan man köper den. Därför låter vi er göra det och ger er 30 dagars full returrätt. Om du som kund ångrar köpet eller anser att varan inte motsvarar era förväntningar har ni full rätt att återlämna varan för full kreditering.
Läs mer på returer

Garantier

Verktygsproffsen är sina kunder behjälpliga gällandes garantifrågor. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti, men även längre garantitider kan gälla vissa produkter. Information om garantitid och förlängning om denne finner ni på respektive tillverkares hemsida. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då rätt att i första hand kräva att varan repareras, men även utbyte kan komma att ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.
Fel som beror på följande orsaker omfattas inte av garantin:

  • En olyckshändelse efter det att du har fått varan
  • Vanvård​
  • Onormal användning​
  • Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar​

Om en skada uppstår, kontakta alltid serviceavdelningen via kontaktformuläret Reklamationer

Reklamation vid konsumentköp

När du handlar som privatperson gäller alltid konsumentköplagen, som ger dig 3 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation som sker senare än 6 månader efter avlämnandet är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Om du däremot reklamerar ett fel i din vara inom de första 6 månaderna från varans avlämnande ska felet anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller om detta inte är oförenligt med varans eller felets art. Var uppmärksam på att du, för att inte förlora din reklamationsrätt, måste reklamera din vara till oss inom skälig tid från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Mer om konsumentköplagen kan du läsa på www.konsumentverket.se.
Om du önskar reklamera din vara kan du vända dig till serviceavdelningen via formuläret på denna sidan, för att reklamera. Vi hjälper vi er med returförfarandet.
Om du är missnöjd med din vara, eller vår hantering av din reklamation kan du alltid kontakta oss per e-post service@verktygsproffsen.se

Reklamation vid företagsköp

När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas köplagen. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.
Om en skada uppstår, kontakta alltid vår serviceavdelning via formuläret på denna sidan, så hjälper vi er med returförfarandet. Vi gör en bedömning av reklamationen när varan kommit oss tillhanda.

Utebliven betalning​

Vid utebliven betalning Om en faktura inte betalas i tid så skickar vi ut en påminnelse till beställarens e-mailadress. Påminnelseavgift 50 kronor samt dröjsmålsränta på 12 % tillkommer från förfallodagen. Om du är näringsidkare har vi istället för en påminnelseavgift, rätt att ta ut en förseningsersättning av dig enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. Vi har även av dig som näringsidkare rätt att ta ut en påminnelseavgift om 50 kronor samt övriga avgifter enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. förutsatt att våra kostnader för vidtagna åtgärder i anledning av din förfallna skuld överstiger förseningsersättningen. Om inte betalning har inkommit inom 7-dagar efter det att vi skickade ut påminnelsen kommer ärendet att skickas vidare till Kredit Inkasso. Alla varor förblir Verktygsproffsens egendom tills full betalning erlagts och Verktygsproffsen förbehåller sig således rätten att, i enlighet med tillämplig lag, häva köpet och återta varan i händelse av utebliven betalning.

Kontaktuppgifter Om du har frågor gällande ångerrätt, reklamationer, garantier samt köp och beställning ber vi er kontakta Kundtjänst på 018- 444 45 25 eller maila på info@verktygsproffsen.se.
Frågor som skickas in via e-post besvaras senast nästföljande vardag. Det går också bra att vända dig till oss per post till:

Verktygsproffsen i Uppland Orgnr: 556728-3857​
Söderbyvägen 3c
195 60 Arlandastad
Tel 018-444 45 25​
VAT: SE556728385701

Personuppgifter Alla personuppgifter som du lämnar till Verktygsproffsen hanteras i enlighet med Verktygsproffsens policy för information om behandling av personuppgifter.

Tvist

Om du är missnöjd rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår Kundtjänst per post eller telefon. Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Om du är konsument har du även rätt att få tvist prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Relevant nämnd för alternativ tvistelösning är:

Allmänna reklamationsnämnden​
Box 174, 101 23 Stockholm​
www.arn.se

EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Force Majeure Om du är en företagskund gäller att butiken är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, terror, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Om du är konsument gäller vad som stadgas i konsumentköplagen avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.

Skriv och publicerings fel

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, felaktigt publicerade priser, specifikationer och tekniska data. Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta Kundtjänst.

Tidigare versioner av dessa villkor arkiveras inte av oss. Vi rekommenderar därför att du själv skriver ut och arkiverar äldre versioner av villkoren.

Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.